Nyt liv på landet – en folkebevægelse er så småt ved at tage form

NXT-huset i Nybrogade i København lagde 21. marts 2018 lokaler til den stiftende generalforsamling i projektet Foreningen Andelgaarde.

Ved samme lejlighed blev selve idéen om andelsgårde lanceret for 135 tilhørere, der interesseret lyttede med, da en af initiativtagerne, sociolog Rasmus Willig, stillede spørgsmålet:

Hvad kan man gøre for at ændre verden, så det bliver bedre at være her?

Selv er han ikke i tvivl om, at et initiativ som andelsgaarde.dk kan udvikle sig til en regulær folkebevægelse, der i praksis anviser nye veje for livet på landet i meget bred forstand.

–Vi ønsker at udvikle en model, som opererer med, at så mange som muligt kan tage ejerskab over landbrugsjord og en bæredygtig dyrkning af den. Vi vil tage landet tilbage, og vi har udviklet en model, der gør det muligt for mange at være med – også økonomisk, siger Rasmus Willig.

Et foreningsmedlemsskab koster 150 kr. om året. Når der er nok medlemmer, beder foreningen om, at man betaler 150 kr. om måneden for et medlemskab=andel. Når gården er fundet, binder man sig for tre år.

Nyt liv til landet

En vigtig del af initiativet er at sikre nyt liv til landbrugsejendomme, som står øde og forfaldne rundt omkring i Danmark. Ejendommene skal igen befolkes, jorden skal dyrkes bæredygtigt, og husene, som måske umiddelbart er i dårlig stand, skal pakkes ind i en klimaskærm (nærmest et drivhus), så de bedre kan modstå vind og vejr.

Klimaskærmen, som også kendes fra Dome of Visions på havnen i Aarhus, er en idé, som arkitekten Kristoffer Tejlgaard har specialiseret sig i.

–Hvis foreningen køber en lidt faldefærdig gård for en halv million kroner, kan der hurtigt skabes forandringer, hvis vi begynder med at pakke det gamle hus ind i en klimaskærm. Så kan fx en lille familie eller et par nysgerrige voksne flytte ind og lige så stille skabe nyt liv på landet, siger Kristoffer Tejlgaard.

Bestyrelsen i andelsgaarde.dk: Rasmus Willig (formand), Kristoffer Tejlgaard, Ida Willig, Morten Dall og Helene Bjerre-Nielsen.

Følg udviklingen og meld dig ind på www.andelsgaarde.dk

 

 

Tekst: Søren Egert
Foto: Madeleine Kate McGowan

Next Post

Previous Post

BRANDING AND DEVELOPING IN A WORLD OF MEDIA, ARTS AND REBELLION