Fra storcenter til folkefest

Hvis du ikke tidligere har hørt om butikscenteret City Vest, er det måske ikke så overraskende. Beliggende lige udenfor ringvejen i Aarhus i Gellerupparken har centeret haft langt mellem de gode historier trods sin storhedstid i 1970’erne som Jyllands første overdækkede butikscenter. Dette skyldes blandt andet mediernes stereotype fremstilling af Gellerupparken som en ghetto og en konsekvent mangel på besøgende, hvilket har ført til en række butikslukninger gennem de seneste år.

Men lørdag 2. marts blev det forladte storcenter genoplivet for en dag, takket være flere end 20 kulturaktører, som forvandlede stedet til en unik kulturel shoppingoplevelse, der spændte fra tekno-klubber til escape-rooms, koncerter og te-barer, og tiltrak omkring 3500 besøgende. Endagsfestivalen Centrum Vest så dagens lys.

Fotograf Sebastian Olesen

Efter at have besøgt festivalen blev vi nysgerrige på, hvordan denne unikke idé har påvirket centerets fremtid. Derfor satte vi os ned til en samtale med en af initiativtagerne, Albert Helmig, for at få indblik i, hvordan dette arrangement har inspireret til at se muligheder i de tomme butikskvadratmeter, og hvordan man skaber maksimal effekt gennem én dag for fuld blæs. 

Butiksdøden gav anledning til flere kulturelle kvadratmeter

På parkeringspladsen foran indgangen finder du madboder og folk i kø til at få billetter. Der er en summen, og de fleste drejer hovedet rundt, så snart de træder ind i centeret. Det er tydeligt at mærke på stemningen, at dette er en unik begivenhed. En kulturel shoppingoplevelse, som aarhusianerne måske aldrig får igen. 

Fotograf Sebastian Olesen

De sidste tre år har City Vest oplevet en nedadgående spiral, hvor butik efter butik er lukket, og stedet har været tømt for mennesker. Dette så tre af Aarhus største kulturaktører, Aarhus Volume, Turkis og Frontløberne som en oplagt mulighed for at samarbejde om at få skabt et momentum for en historisk begivenhed og et møde mellem midtbyen og Gellerupparken. 

–Vi taler ofte om kulturelle kvadratmeter. Vi er vant til at arbejde inden for disse områder, hvor bygninger er gået i stå på den ene eller anden måde. Hvis man kigger ind i Aarhus’ centrum nu, er der ikke meget tilbage af den gamle industri. Enten er det blevet revet ned, eller også er der blevet bygget kommunale faciliteter eller paddletennisbaner.  Samtidigt, hvis man går ned ad Aarhus’ strøg, ser man, at omkring 30 pct. af butikslokalerne står tomme. Hvorfor er vi ikke begyndt at fokusere mere på det, når butiksdøden er stigende, fordi folk køber alt online, spørger Albert Helmig, som står I spidsen for Aarhus Volume. 

–Vi kan ikke holde udendørs festivaler i disse perioder; det kræver indendørs faciliteter. Det var en kombination af faktorer, der førte til ideen om at bruge de tomme lokaler i City Vest, tilføjer Albert. 

“Der er aldrig blevet lavet et event herude I området I samme kaliber, og det er måske den mest positive historie der har været om Gellerup I flere år”

De gode historier frem i lyset gennem en kærlighed til Gellerup 

Albert forklarer, hvordan der især fra Turkis og Aarhus Volume er en særlig kærlighed til Gellerupparken og til de kulturelle strømninger, der findes i området, som ofte bliver overset i den generelle fortælling om området som ghetto. 

–Der er aldrig blevet lavet et event herude I området I samme kaliber, og det er måske den mest positive historie, der har været om Gellerup I flere år.  Generelt set tror jeg, at andre virksomheder kunne lære af dette eksperiment. For det første bør der ikke være så stor frygt for at invitere midlertidige aktører. Jeg synes, der er en tendens til at være for forsigtige. Det har været en positiv historie, og jeg håber, at dette kan inspirere andre til at være mere åbne for samarbejde og eksperimenter, siger Albert, somstærkt opfordrer til at bygherrer tør være modige på at invitere midlertidige aktører ind i lokalsamfundet. 

–Nu har vi set, hvordan midlertidige initiativer kan skabe stor effekt og positive resultater på kort tid, som han udtrykker det.

Fotograf Sebastian Olesen

”Den er grim, men jeg vil ikke have den revet ned” 

Albert Helmig forklarer, hvordan bygningen har haft stor betydning for mange aarhusianere, og at mange har et personligt forhold til den. At det har været træls, for at bruge hans eget ordvalg, med den seneste udvikling, hvor det eneste, man har hørt om, er lukkede butikker og en bygning I forfald. 

En ung mand, jeg møder I køen kommenterer: 

–Den er grim, men jeg vil ikke have den revet ned.

Han bor selv i Brabrand, som er en forstad til Aarhus, hvor Centeret stort set er det eneste, du møder på din strækning mellem Brabrand og midtbyen. Derudover kunne man under festivalen opleve en hel udstilling af forskellige arkitekttegnede idéer til, hvordan bygningen kunne bruges. Her spændte idéerne bredt og kreativt fra at udnytte taget til regnvandsindsamling til et ”Community-Centric Shopping Mall”. Det er tydeligt at mærke en vision blandt det kulturelle vækstlag om, at en bygning som denne er anledning til en kreativ renovering og moderne nyfortolkning, frem for total nedrivning. 

Fotograf Sebastian Olesen

Ifølge Albert har det aldrig været deres ambition at diktere, hvordan bygningen skal anvendes. Tværtimod håber han, at dette initiativ har inspireret til at inddrage flere lokale aktører og støtte deres allerede betydningsfulde arbejde med at fremme kultur i området. Han er overbevist om, at denne oplevelse og proces har skabt ringe i vandet og åbnet døren for græsrodsaktører til at iværksætte ambitiøse projekter i områder uden for bymidten, nu med Centrum Vest som et succefuldt eksempel.


Festivalen blev skabt af Aarhus Volume, det turkise telt og Frontløberne

Udstillingen blev skabt af galleri Andromeda8220

Du kan læse mere om festivalen på deres hjemmeside her: https://www.centrumvest.dk

Next Post

Previous Post

BRANDING AND DEVELOPING IN A WORLD OF MEDIA, ARTS AND REBELLION

Download podcast på iTunes / Lyt med på Spotify / Se film over Vimeo / Følg det visuelle univers og fortællingerne på Instagram og Facebook